Friday 22 June 2012

Permata Ayah dan IBu

Asalamuailaikum…. kawan2 .. nota nie ryn buat mase nak presentation untuk last ryn dekt kuim .. mase nieryn amik tajuk Permata Ayah dan ibu . cepen nie ryn buat khas untuk ayah n ibu ryn .. so ryn share dkt blog ryn untuk share dgn korang .. :) have enjoy bace nie .. 

 “Sejauh manakah kasih sayang kita kepada ayah kita”…
Mari kite bincangkan…
Mari kita renungkan…


Permata ayah ibu
 Ayah Ibu dua jiwa sungguh mulia kasih sayang mereka
tiada tandingnya
tiada nilaiannya tiada gantinya

Ayah berkerja tak hiraukan penat lelah demi kebahgiaan anaknya yang tercinta mengharapkan nantinya jadi insan mulia

Ibu pula tak jemu-jemu melayani mahumu semua yang diinginkan cuba dituruti abadi kasihnya sehingga ke syurga air mata keduanya persis permata
pastikan terbitnya nanti dari hati yg suci bukannya terkecewa dgn sikap anaknya.

Ingatlah wahai anak:

:SeCeBiS KaSiH MeMBuaTKaN KiTa SaYaNG:: ::SeUcaP JaNJi MeMBuaTKaN KiTa PeRCaYa:: ::SeKeCiL LuKa MeMBuaTKaN KiTa KeCeWa:: ::TeTaPi..SeBuaH   PeRHuBuNGan SeLaMaNYA BeRMakna!!

Bapa, ayah, abah, itulah panggilan keramat anak kepada lelaki yang mempunyai anak.

Kehebatan ayah tiadalah tandingannya….

Sebut saja ayah anak pasti berhati-hati.

Ayah selalunya tegas dan penuh disiplin. Dalam banyak hal ayahlah kata pemutus.


Ayah juga jarang menunjukkan secara zahir sayangnya pada anak. Hakikatnya ayah amat sayang pada anak-anak.



Kebanyakkan ayah tak banyak cakap tapi banyak tindakan.

  v  Ayah banyak mengajar anak-anak dengan perbuatan dan gerak geri. Ayah juga banyak guna bahasa badan, sehingga anak membuat telahan sendiri. Anak-anak kalau bercakap dengan ayah terlalu berhati-hati. Kadang-kadang takut kadang-kadang tidak.


Itulah kebanyakan lelaki yang bergelar ayah! Selalunya kiter akan sering mengucapkan perkataan “ayah saye syg ayh”…Sempena Hari Bapa sajew..., dan pd ary itu jugak kiter memberi hadiah untuk ayah.tapi mengapa xpada setiap waktu atau setiap ary..kiter melakukan ucapan itu…wahai sahabat2..anak2…
“ Beraksilah dipentas kehidupan dengan aksi-aksi yang tidak mengecewakan ayah dan ibu kita”

Soalannya??
Besar mana kasih sayang ayah atau ibu ??
seorang anak akan merasakan bentuk kasih sayang dari kedua orang tuanya, namun jika diukur kasih sayang tersebut, kira-kira besar mana kasih sayang ayah atau ibu.
Jawapannya:
jangan membandingkan besarnya kasih sayang kedua orang tua kita. semua orang tua ingin membahagiakan anaknya. yang penting bagaimana kasih sayang kita kepada orang tua, apakah sepadan dengan kasih sayang orang tua kepada kita.
Tepok la dada Tanya lah selera.. 

Terima kasih ayah ibu
terima kasih ibu, terima kasih Duhai ayahnda ku
lahirku ke dunia
ku disambut penuh syukur
bisikan azan ke telinga
hikmah kalimah nan luhur
lahirku ke duniaku
diasuh mengenal Allah
ku diajar sebut namaNya
juga nabi rasul mulia
salam sayang ayah dan ibu
mendidik ku tak pernah jemu
halalkan lah makan minumku
maafkanlah salah silapku
tanpa maaf dan juga restu
hidupku jadi tak menentu
tiada yang lebih bernilai
dari pengorbanan yang suci itu
tak berdaya aku membalasnya
moga ku jadi anak yang bertakwa

 sepucuk surat untuk ayahnda dr anakda yg merinduinya....
" Tak terasa waktu telah berlalu lama tanpa dampingan kasih sayang mu ayah Mungkin sewaktu kau masih ada untuk  aku selalu membuat mu kecewa. Sekaranglah barulah aku terasa betapa sakitnya tiada tempat untuk aku mengadu. Anak mu ini sekarang telah memperbaiki kehidupan nya untuk menjadi yg lebih baik dr yang baik. ayah anak mu sekarang telah dewasa dan sangat mengerti apa yang baik untuk di lakukan dan apa yang tak  boleh dilakukan sekarang. Hanya ibu yang selalu jadi tempat ku mengadu kala aku bahagia dan sedih dan kala  juga adik yang selalu membuat aku mara di kala aku sedang terpuruk memendam rase. mereka juga yang membuat aku berjuang untuk menjalani hidup yg jln nya mkin berliku.Ibu yang begitu besar pengorbanan nya dan yang tak mungkin aku boleh  menebus semua pengorbanan tersebut. seandai nya ayah masih ada ingin aku buktikan kalo aku boleh jadi anak yang baik. ayah maafkan semua kehilafan ku yang pernah membuat ayah kecewa. Sekarang hanya penyesalan yang boleh aku renungkan dan hanya doa yang slalu aku panjatkan Semoga ayah di terima di sisi ALLAH. Meskipun kita sekarang berbeda alam mungkin kelak kita kan bertemu lagi Berkumpul semua keluarga. Terima kasih ayah atas semua kasih sayang yang telah ayah berikan dan semua Pengorbanan yang telah ayah lakukan buat ku terutama buat keluarga kita. Kau yg tlah pergi saat 2 terakhir ku teringat padamu yg terbayang kini Dalam genggaman tangan mu dlm dkpn tbh mu ku rasakan. 2 saat bersama mu Hanya tangis sedih tertahankan tetes air mata yang jatuh Saat engkau pergi dlm desak tangis ku tinggl sbuah kenangan. Kau yg tlh pergi 2saat  yg terindah kurasakan takan pernah ada lagi Hanya tatapan matamu hnya senyum manis mu yang takan pernah ku lupakan Kau tlah pergi tinggal maaf yang tak terucap dan takan kembali tersimpan kini janji ku d hati  :( '''  

Kawan2 tiada apa  yang  lebih indah  bagi  seseorang  ayah  apabila  menimbulkan  riak senyum dimuka anaknya.
Sebuah  harapan doa dari  orang tua  supaya mendoakan kita mnjadi orang yang  berguna,,


No comments:

Post a Comment